هنر زیلوبافی

دانلود مستقیم «هنر زیلوبافی» | دسته «علوم انسانی» | دریافت فایل از لنز 24 |

هنر زیلوبافی

بافندگي و نساجي از بومي‌ترين هنرهاي ايراني است و سابقه‌اي ديرينه و هزاران‌ساله دارد؛ از فرش نام‌دار دورة هخامنشي، پازيرك گرفته تا پارچه‌هاي فاخر عهد ساساني يا بافته‌هاي دورة سلجوقي و انواع پارچه‌ها و فرش‌هاي بي‌همتاي عصر صفوي كه الحق اوج درخشان و عصر طلايي نساجي و بافندگي در ايران است، همه و همه نشان‌دهندة حيات ارزشمند و ديرينه و رواج اين هنر در زندگي ايرانيان است.

استان يزد همواره از مراكز مهم بافندگي بوده و در كنار هنر و معماري بي‌نظير و زيبا و چشم‌نوازش، در بافندگي بافته‌هاي داري و غير داري نظير قالي‌بافي، شعربافي، زري‌بافي، شال‌بافي، ترمه، مخمل، و به‌ويژه زيلو نيز درخشيده است. زيلو زيراندازي ساده و بي‌تكلف و بادوام و خنك و بهداشتي است. تار و پودش از پنبه تشكيل يافته است. بي‌پيرايه است و از خلوص پرمعنايي برخوردار است. ساده و باوقار است؛ زيرا تنوع رنگي محدودي دارد و آرايه‌هاي آن نقش‌هاي سادة هندسي بيش نيست. نقوش زيلو ارتباط عميقي با فرهنگ مردم دارد. اين سادگي و صداقت هم‌گام و سازگار با بناها و روحية قانع مردم اين خطه است.

زيلوبافي يكي از هنرهاي درخور توجه ايرانيان بوده است و از ظواهر امر چنين برمي‌آيد كه قدمتي بس طولاني در تاريخ هنر و فرهنگ ايران زمين دارد. اينكه چرا سرزمين ايران مهد توليد زيباترين و ارزشمندترين آثار فرش‌بافي جهان شده است، محل بحث و گفتگوهاي بسيار بوده، اما آنچه در اين آثار رخ مي‌نمايد نشان از ذوق سرشار ايرانيان دارد كه سعي در هر چه زيباتر كردن محيط زندگي خود داشته‌اند و تا حد امكان در تنوع و گونه‌گوني در پي اين زيبايي بوده‌اند.

زيلو نيز يكي از اين هنرهاي باارزش بوده كه نشان از دقت نظر و نگاه ظريف و زيباپسند ايرانيان دارد. اين را كه اين هنر نخست از كدام نقطه از ايران بزرگ برخاسته، به درستي نمي‌توان مشخص كرد؛ چرا كه تاريخي دقيق وجود ندارد و منابع مكتوب نيز داراي آن چنان اطلاعاتي نيستند كه بتوان از روي آنها سوابق تاريخي اين فرش را بررسي كرد. در منابع تاريخي موجود نيز مشخصاً به زيلو پرداخته نشده و تنها هركجا نامي از بنايي، خاصه مساجد، بوده است، در توصيف موقعيت و دارايي‌هاي آن مسجد نامي از زيلو نيز به ميان آمده است؛ باتوجه به اينكه اين نوشتارها نيز اطلاعات كمي از زيلوهاي بعد از اسلام به دست مي‌دهند و مطلبي دربارة ويژگي‌هاي اين هنر در قبل از اسلام ندارند.

زيلوي يزد اگرچه با كتيبه‌هايش هويتي انكارناپذير دارد و هر مسجد و مكان ديني در سراسر ايران نشاني و فرشي به يادگار از اين خطه دارد، جاي تأسف است كه امروز درگذر زمانه، آن هم در مراكز اصلي توليد و بافت آن، يعني شهر ميبد و اردكان، اين هنر مهجور مانده و در ميان فرش‌ها و زيراندازهاي ماشيني گرفتار و رو به نابودي است.

عنوان                                صفحه

مقدمه……………………………… 2

زیلو چیست؟…………………….. 4

تاريخچه مختصری از زیلو….. 5

نخ و رنگ………………………… 8

نقوش زيلو بر حسب مج…….. 10

مواد اولیه بافت زیلو…………… 12

هنر زيلو بافي در يزد………….. 13

ميبد مرکز بافت زيلو………….. 14

نکاتی در مورد زیلو……………. 16

ریشه ی لغوی زیلو……………. 17

زیلو و تاریخچه ی آن در میبد 18

انواع زیلوها………………………. 19

معایب و محاسن زیلو………… 19

مواد اولیه…………………………. 20

ابزار زیلوبافی……………………. 20

شیوه ی بافت زیلو…………….. 21

انواع زیلوها از لحاظ نقش…… 22

معرفی چند نمونه زیلوهای قدیمی و نفیس  23

نقش و رنگ در کاربرد زیلو… 24

بازار فروش………………………. 25

مشکلات زیلوبافی…………….. 26

استادان بافنده…………………… 27

پیشنهادات برای گسترش زیلوبافی 28

منابع و مآخذ…………………….. 29

 

اين مقاله به صورت  ورد (docx ) مي باشد و تعداد صفحات آن 30 صفحه  به همراه تعدادی عکس  – آماده پرينت مي باشد

چيزي که اين مقالات را متمايز کرده است آماده پرينت بودن مقالات مي باشد تا خريدار از خريد خود راضي باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا باز کنيد