طلوع کم فروغ ستاره های مرسدس بنز در نمایشگاه خودرو تهران

0 2

دومین دوره نمایشگاه بین المللی خودرو تهران با سلطه چینی ها، کمرنگ شدن ژاپنی ها و بازشدن روزنه امیدی از سوی خودروسازان آلمانی همراه بود.

در نمایشگاهی که با حضور قدرتمند و پر تعداد خودرو سازان چینی همراه بود، محصولات مرسدس بنز در یک غرفه کاملا ساده و ساکت در جوار کامیون های گروه صنعتی ماموت صف آرایی کرده بودند.

ستاره ایران که جای خالی حضورش سال گذشته بسیار محسوس بود، امسال در کنار فولکس واگن، تنها برند های آلمانی حاضر در این همایش نسبتا پر شور بودند.

هر چند در این نمایشگاه هم محصولات پرچمدار مرسدس بنز همانند کلاس S حضور نداشتند اما نمایش نمونه های پایه از سری C و E توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد.

کاتالوگ ارائه شده توسط شرکت در نمایشگاه که خودرو های ارائه شده در ایران را نشان میداد خبر حضور محصولی جدید را میداد.

آنطور که از شواهد امر بر می آید، با توجه به سختگیری قوانین احتمالا در آینده شاهد حضور C 300 Coupe در بازار کشورمان باشیم که برای عشاق مرسدس بنز که سال هاست اثری از نمونه های اسپرت این برند در ایران ندیده اند، خبر امیدوار کننده ای محسوب می شود. 

البته حتی با این وجود نیز مسئله قیمت گذاری، شبیه آنچه در خصوص مدل E200 روی داد، جای نگرانی دارد. در واقع قیمت گذاری گزاف این مدل و عدم عرضه آن در تیراژ بالا باعث شد تا بسیاری از مشتریان سنتی سدان های لوکس به خرید ب ام و سری پنج و سری هفت متمایل شوند.

مرسدس E کلاس عرضه شده توسط ستاره ایران که در حال حاضر تنها در مدل E200 در بازار ایران معرفی شده است. از یک موتور 2 لیتری توربو شارژ بهره می برد و توان تولید 183 اسب بخار و 300 نیوتن بر متر گشتاور دارد.

موتور این خودرو در کنار جعبه دنده 7 سرعته خود می تواند در عرض 8.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد همچین در مصرف شهری 8 لیتر و در جاده 6.5 لیتر برآورد شده است.

از لحاظ عملکرد و مشخصات فنی C200 شباهت بسیاری به E200 دارد و به لطف آپشن های کمتر نسبت به اتاق E (وزن کمتر) 0.1 ثانیه از E سریعتر است.

با تمام زیبایی ها و جذابیت های کلاس E قیمتی 700 میلیون آن هم برای این رده کمی غیر عقلانی است مگر اینکه عاشق آن باشید تا ستاره سه پر هنگام رانندگی جلوی شما بدرخشد.

مشابه این روند چند سال قبل در مورد سی کلاس نیز تکرار شد و عرضه انگشت شمار نمونه های C200 با قیمت گزاف 450 میلیونی نتوانست رضایت مشتریان ستاره ایران را تامین کند.

در واقع علیرغم آنکه پس از برجام امیدهایی به احیای فعالیت مرسدس بنز در ایران وجود داشت، شرکت ستاره ایران که از زیر مجموعه های ایران خودرو محسوب می شود تاکنون اقدام موثری در راستای عرضه پر تیراژ محصولات جدید و کسب سهم در بازار انجام نداده و از این جهت تقریبا تمامی سهم بازار خود را به پرشیا خودرو که محصولات ب ام و را عرضه می کند واگذار کرده است.

این در حالیست که در سطح جهان مرسدس بنز در زمینه بازپس گیری تاج پادشاهی خود در کلاس خودروهای لوکس بسیار موفق عمل می کند و در سال گذشته میلادی سرانجام موفق شد پس از چند سال ناکامی عنوان پر فروش ترین برند لوکس جهان در صنعت خودروسازی را از گروه ب ام و برباید.

با این وجود در بازار ایران در بر پاشنه دیگری می چرخد، مدیران انتخابی ایران خودرو برای ستاره ایران عملا شور و اشتیاقی نسبت به بازگرداندن ستاره های مرسدس بنز به خیابان های ایران از خود نشان نمی دهند و صحبت های ضد و نقیضی در رابطه با دلایل این امر مطرح می شود.

سخت گیری بیش از اندازه مرسدس بنز در مورد شرایط غیر استاندارد سوخت و کمبود مراکز خدماتی یا مسائل مربوط به دولتی بودن ایران خودرو به عنوان مالک ستاره ایران از این جمله اند.

از سوی دیگر ظاهرا مرسدس بنز تمایلی به همکاری با بخش خصوصی برای حضور در بازار ایران ندارد و براساس سیاست های کلی خود، همکاری با خودروسازان پر نفوذ دولتی را به حضور کم رقم با بخش خصوصی ترجیح می دهد.

حالا نیز گره کور این مسئله با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی و افزایش قیمت تدریجی یورو همراه شده است و اوضاع ستاره ایران وهم آلود تر از همیشه به نظر می رسد.

منبع: طلوع کم فروغ ستاره های مرسدس بنز در نمایشگاه خودرو تهران

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.