فناوری Skyactiv-X tech مزدا؛ شگردی عجیب برای کاهش مصرف سوخت

0 1

موتور های بنزینی نسل جدید مزدا که همانند موتورهای دیزلی سوخت را به وسیله متراکم کردن آن با هوا منفجر می کنند در حدود 20 تا 30 درصد بهینه تر از موتورهای 2 لیتری سابق مزدا خواهند بود.

شرکت های بزرگ دیگری همچون مرسدس بنز و جنرال موتورز نیز به دنبال توسعه مشتعل کردن سوخت از طریق متراکم کردن آن هستند اما مزدا اولین شرکت خواهد بود که این فن آوری را عرضه خواهد کرد.

در واقع این سیستم نسبت هوا به سوخت14.7:1 را به29.4:1 خواهد رساند بعلاوه این که مخلوطی از سوخت مرطوب شده نیز در هر احتراق سوزانده خواهد شد.

در واقع زمانی که موتور سرد است یا در دورهای بالا قرار دارد سوخت و هوای مخلوط شده را به طور مرتب می سوزاند اما در حالت lean burn (بیش از 80 درصد زمانی که موتور روشن است) شمع، سوخت با کیفیت شیمیایی بالاتری را مشتعل می کند.

این باعث می شود تا یک مخلوط فوق العاده چرب در سیکل متراکم سازی به وجود آید. سوختن بنزین پایدار تر خواهد بود و پیستون به مقدار بیشتری پایین می رود.

طبق صحبت های مزدا کلید این تکنولوژی به سنسورهایی در هر سیلندر مربوط می شود که تشخیص می دهند که چه زمانی جرقه و متراکم سازی احتراق اتفاق می افتد تا از خاموش شدن ناگهانی موتور جلوگیری کند که این تشخیص بسیار دشوار است.

همچنین موتور از یک نوع سوپرشارژر برای فشرده کردن هوای ورودی به موتور استفاده خواهد کرد. در حال حاضر موتور SCCI در حدود 187 اسب بخار قدرت و 143 پوند فوت گشتاور تولید می کند.

گفتنی است که نسل فعلی موتورهای اسکای اکتیو نیز چند سالی است که بر روی خط تولید قرار دارد اما با دلیل نسبت تراکم بسیار بالا (حدود 14 به 1) این پیشرانه ها سازگاری چندانی به سوخت کم کیفیت نشان نمی دهد و به همین دلیل شانسی برای استفاده از پیشرانه های اسکای اکتیو در ایران وجود ندارد. طبیعتا این مشکل در خصوص پیشرانه های جدید اسکای اکتیو x نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

منبع: فناوری Skyactiv-X tech مزدا؛ شگردی عجیب برای کاهش مصرف سوخت

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.