استرس روزانه چه اثراتی بر پرخوری شبانه دارد؟

0 1

اگر در طول روز بیش از اندازه استرس دارید بهتر است مراقبت هورمون هایی که به این خاطر در بدنتان ترشح می شوند و در پایان روز شما را به خوردن بیش از اندازه ترغیب می کنند، باشید.

طبق مطالعه جدیدی که پیرامون ارتباط میان استرس و پرخوری شبانه انجام شده، استرس در طول روز باعث دو برابر شدن هورمونی می گردد که زمینه را برای پرخوری شبانه فراهم می کند.

همانطور که احتمالا می دانید نوسانات هورمونی تقریبا تمامی جوانب زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند. در زمان خوردن، ترشح برخی هورمون های خاص کاهش گرسنگی را به دنبال دارند و دیگر هورمون ها حس سیری را در بدن ایجاد می کنند.

متاسفانه اما پژوهش اخیر انجام شده در این باره نشان میدهد که سطح هورمون های گرسنگی در شب با افزایش و سطح هورمون های سیری با کاهش روبرو هستند. این مساله زمینه را برای پرخوری شبانه آماده می کند و استرس نیز به آن سرعت می بخشد.

به گفته سوزان کارنال استادیاری روانپزشکی و علوم رفتاری دانشکده داروسازی دانشگاه جانز هاپکینز و مولف ارشد این مقاله:

طبق یافته ها غروب ها زمان های پر خطری برای خوردن هستند خصوصا اگر در طول روز استرس داشته باشید و زمینه برای پرخوری شبانه تان فراهم شده باشد.

شرکت کنندگان در پژوهش اخیر در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال قرار داشتند و همگی با مشکل اضافه وزن روبرو بودند اما همگی در وضعیت سلامت کامل قرار داشتند. نکته دیگر آنکه بالغ بر نیمی از آنها پیشتر به خاطر اختلال پرخوری تحت درمان قرار گرفته بودند. دانشمندان برای انجام این آزمایش سوژه ها را در صبح و عصر (بعد از ۸ ساعت نخوردن غذا) مورد ارزیابی قرار دادند و برای آنکه حس سیری را در آنها ایجاد نمایند یک نوشیدنی حاوی ۶۰۰ کالری را به آنها دادند.

حدودا دو ساعت بعد همگی شرکت کنندگان تست معمولی استرس را پشت سر گذاشتند (یکی از دست های آنها برای مدت دو دقیقه درون سطلی مملو از آب یخ قرار داده شد) و سی دقیقه بعد تمامی آنها می توانستند در بوفه خوردنی هایی نظیر پیتزا، چیپس، شیرینی و شکلات بخورند. خون این افراد برای سنجش مقدار استرس و سطح هورمون های گرسنگی آزمایش شد و ازآنها خواسته شد تا میزان سیری و گرسنگی خود را اعلام کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد که زمان روز به مقدار قابل توجهی بر سطح گرسنگی اثر می گذارد و اشتهای شرکت کنندگان برای خوردن پیتزا و اسنک آنطور که خودشان گفته بودند در غروب ها بیشتر از هر زمان دیگری بوده.

آزمایش های مختلف خونی هم حکایت از پایین بودن سطح هورمونی به نام YY در ساعات پایانی روز داشت که با کاهش اشتها در ارتباط است.

جالب است بدانید که کلیه شرکت کنندگان بعد از آزمایش سطل آب یخ استرس بیشتری را هم در صبح و هم در غروب تجربه کردند اما سطح هورمون گرسنگی (موسوم به گرلین) خونشان در شب ها به مراتب بالاتر از هر زمان دیگری گزارش شد. تحقیقات قبلی در این باره نشان داده بود هورمون گرلین به شدت در برابر استرس روزانه حساس است و حالا این پژوهش یافته های قبلی را اثبات می کند.

این مطالعه نشان می دهد که بعد از پشت سر گذاشتن یک روز مملو از استرس ترکیبی از اتفاقات مختلف در شب برای بدن رخ می دهد. از جمله آنکه حس سیری کاهش یافته و خوردنی ها جذاب تر از هر زمان دیگری به نظر می رسند.

در راس همه این موارد سطح مربوط به هورمون هایی که اشتها را کنترل میکنند پایین تر از همه گزارش گردید در حالی که هورمون های عامل ایجاد احساس گرسنگی سیری صعودی داشتند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد روشن است که ساعات بعد از ظهر خطرناک ترین زمان برای ورود به آشپزخانه است.

خبر خوب اما آنکه مردم با دانستن این اطلاعات می توانند با تمرین راهکارهای کاهش دهنده استرس گام های خوبی را برای پایین آوردن خطر پرخوری بردارند.

شاید به خواندن این مطالب علاقمند باشید:

نکاتی برای  غلبه بر استرس قبل از امتحان

۱۰ راه ساده  قطعی برای رهایی از استرس

منبع: استرس روزانه چه اثراتی بر پرخوری شبانه دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.