گاراژ میلیون دلاری؛ مروری بر گران ترین خودروهای حراج شده جهان- قسمت اول

0 5

افزایش روز افزون تعرفه واردات خودرو و نامساعدی قیمت ارز، وضعیت را به حالتی رسانده که خودرو های رده متوسط و خوش قیمت، و در بعضی اوقات حتی اقتصادی، در کشورمان، خودرو هایی لوکس و گران قیمت تلقی شوند!

محصولات جدیدی که اکثرا برای قشر متوسط کشور تولیدکننده ساخته می شوند، به کشورمان که می رسند، به لطف قیمت گذاری های نجومی، گاهی قشر بالا را هم از خرید عاجز می کنند.

واقعیت تلخی که مرز های اصطلاح “گران بودن” را تا کیلومتر ها جابجا می کند. متاسفانه برای کمدی سیاهی که در ادامه می خوانید، از منظر داخلی نمی توان به معنی واقعی گران بودن خودرو های زیر پرداخت.

توصیه می کنیم تصور کنید در کشوری هستید که هیوندای سانتافه 2017 (با قیمت 330 میلیون در کشورمان) خودروی متوسط قیمتی است، و ما می خواهیم نه به خودرو های گران در این کشور، و نه به گرانترین خودروهایی که میتوانید صفر کیلومتر بخرید، بلکه به گران ترین محصولاتی که در گرانترین حراج سال آمریکا به فروش رفت بپردازیم! پس، مقدار آبی که از سرتان گذشته را فراموش کنید تا با هم مروری داشته باشیم بر حراج بزرگ فینیکس آریزونا ایالات متحده آمریکا.

در حراج دو هفته پیش شهر فینیکس، 2668 خودرو، در مجموع با قیمت کل 247.8 میلیون دلار فروخته شد. اما آنچه که جالب توجه است 20 محصول زیر است که قیمت های عجیب و غریبی داشتند.از انواع مدل هایپرکار های جدیدِ داغ داغ گرفته، تا کلاسیک های پس از جنگ جهانی و حتی قبل از آن.

20. 2017 فراری F12tdf

انتهای لیست گران ترین خودرو های حراج فینیکس به فراری متفاوتی به نام F12tdf تعلق می گیرد. نام گذاری RM Sotheby برای این خودرو ظاهرا نهایت تعهد و هم پیمانی فراری با  تور بزرگ de France است، اما بدون توجه به پیامد های آن!

می توان پذیرفت که چگونه فراری با احترام به تور بزرگ فرانسه خودرویی مخصوص به آن ساخته ولی هضمِ رنگِ به قول معروف Baby-Blue آن، همراه با پرچم فرانسه بر روی کاپوت یک عدد فراری ایتالیایی، کمی مشکل است.

رینگ های به رنگ برنز آن به همراه دریچه باد متفاوت و سایر جزییات اضافه شده به این مدل، شاید جذاب باشد، ولی قطعا برای هر خریدار فراری ساخته نشده.

مشخص است که همچنان رنگ قرمز یک F12 برای مردم جذاب تر است. و نتیجه نیز به مراتب کشاندن این خودرو منحصر به فرد به مزایده فینیکس می شود و در انتها شخصی با قیمت عجیب 1,350,000 دلار  این فراری 769 اسب بخاری را به خانه می برد.

19. شورولت کوروت 2018 Grand Sport Carbon 65

شورولت کوروت فوق همان کوروت برت جکسون است که چندی پیش رونمایی شد. در حراج ها و فروش های مزایده ایی، همیشه ولخرجی های زیادی دیده می شود.

پرداخت 1,400,000 دلار برای صرفا یک تیونینگ جدید از محصولی که در خرده فروشی ها 91,350 دلار قیمت دارد، شاید احمقانه نباشد اما قطعا ظالمانه است.

جالب تر اینکه شاید باور نکنید، ولی قرار است این پول به انستیتیو نظامی جورج دبلیو بوش اهدا شود که درست یا غلط، گفته می شود مقصود نهایی این 1,400,000 دلار، بازماندگان حادثه یازدهم سپتامبر هستند!

ناگفته نماند که محصولات برت جکسون فروش بسیار خوبی در این حراج داشتند، که درآمد همه آن ها صرف امور خیریه خواهند شد. از جمله چندین کوروت مختلف که مهمترین آن ها اولین کوروت 2019 ZR1 بود که فروش 925,000 دلاری آن صرف خیریه استیفن سیلر می شود، و همینطور یک کوروت مدل 1988 که 350,000 دلار بدست آمده را در اختیار انجمن قلب آمریکا قرار داد.

در اینجا لازم است یادی کنیم از موستانگ بولیت، که با آن همه جذابیت و مانوری که داده شد، و البته محبوبیت فراوانی که بولیت خاطره انگیز با مردم آمریکا داشت، به هیچ یک از شورولت کوروت ها نرسید و پرونده اش با 300,000 دلار بسته شد.

18. فراری 250GT 1960 Cabriolet

درباره فراری 250GT باید اشاره کرد که 250GT در سال 1961 معرفی شد و به خیابان ها آمد. از طرفی ساخت نهایی آن در سال 1959به اتمام رسید. در هر صورت بسیاری این فراری را نه مدل 1959 و نه مدل 1961، بلکه مدل 1960 می دانند.

خودوریی بسیار متفاوت در زمان خودش که پیشرفتش را مدیون درس گرفتن از فراری مسابقه ای Testa Rossa 250  می داند. فراری 250 Testa Rossa را می توان اسطوره ای در تاریخ خودروسازی ایتالیا دانست.

جالب اینکه 250GT نسخه تکامل یافته 250 است. محصولی بسیار نادر در زمان حاضر (در سال 1961 تنها 200 نسخه از آن راهی بازار شد) که به مبلغ 1,407,000 دلار فروخته شد.

17. پورشه 918 Spyder 2015

اگر از رکورد 2:43 فورد جی تی در پیست بین المللی ویرجینیا چشم پوشی کنیم، بعد آن، پورشه 918 اسپایدر سریع ترین خودرو چهار چرخ در این پیست 4.2 مایلی است.

918 اسپایدر قطعا یک شاهکار مهندسی است. در حقیقت، این پورشه 887 اسب بخاری هیبریدی (یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی قدرتمند) تنها 0.1 ثانیه از فورد جی تی عقب ماند.

با این وجود باز هم پورشه سریع ترین است چرا که در همین رقابت نزدیک، اسپایدر رکورد بیشترین سرعت در پیست ویرجینیا یعنی 170.6 مایل بر ساعت را از آن خود کرد. (فورد جی تی با سرعت 163.6 مایل بر ساعت در مقام دوم باقی ماند.)

در کنار فاکتور سرعت اسپایدر، باید به ظرافت هنری آن نیز اشاره کرد. 918 را می توان یکی از زیباترین خودرو ها دانست که آیرودینامیک فوق العاده اسپایدر، آن را به یک اثر هنری ماندگار تبدیل می کند.

فاکتور سوم که با اضافه شدن آن، باعث افزایش بیش از پیش قیمت اسپایدر می شود، تولید محدود آن است. به شکلی که تنها 300 نسخه از آن به آمریکا راه پیدا کرد.

همه این ها باعث شد که اسپایدر نقره ای براق برت جکسون 1,430,000 دلار بیارزد. به عبارت دیگر 582,025 دلار بیشتر از یک پورشه 918 اسپایدر بیسیک (بدون آپشن) در سال 2015.

16. بنتلی Speed Six 1930

بنتلی پیروز سال های اول مسابقات 24 ساعته لمانز بوده و خودرو قهرمان بنتلی مدل سال 1930 از Speed Six مشهورش است. پنج بار پیروزی از  هشت مسابقه، باعث شهرت هر چه بیشتر آن در سال های ابتدایی مسابقات لمانز شد.

جالب است بدانید این مدل از بنتلی، برای مدتی خودرو پلیس اسکاتلند بود، و تقریبا هیچ خودرویی توانایی فرار از بنتلی 180 اسب بخاری را نداشت. اگر چه محصول به فروش رفته در حراج فینیکس با قیمت 1,457,000 دلار ، دقیقا همان برنده سال 1930 نبود، ولی یک بازسازی کاملا دقیق یا به عبارت دیگر، تنها المثنی Bentley Speed Six ، باقی مانده از سال 1980 بود که به فروش رفت.

15. فراری F40 1991

F40 را همه می شناسند. سوپر اسپرت کلاسیکی که برای بزرگداشت 40 سال خودروسازی انزو فراری، در سال 1988 ساخته شد و اکنون پس از 30 سال هنوز هم F40 زیبا و دوست داشتنی و البته بسیار گران قیمت است.

F40 قرمز رنگی که مشاهده می کنید 27 سال عمر دارد، و با کارکردی کمتر از 2500 مایل، یکی از تمیزترین F40 های موجود در آمریکا است که به مبلغ 1,512,000 دلار به فروش رسید.

شهرت F40 در شکستن رکورد سرعت 200 مایل بر ساعت برای اولین بار در تاریخ خودروسازی جهان است. قبل از آن پورشه 959 سریعترین خودرو تولیدی بود که F40 با موتوری قدرتمند تر و همچنین وزنی بسیار کمتر، در مدت کوتاهی پس از مرگ انزو فراری، پرستیژ  و جایگاه فراری را پس گرفت.

14. مرسدس بنز 300SL 1957

مرسدس بنز کلاسیک مدل سال 1957 دقیقا هم قیمت فراری F40 فروخته شد و این جایگاهش را با فراری شریک است. اولین نکته ای که اگر 300SL را بشناسید، در اینجا جلب توجه می کند، در های مدل فروخته شده هستند که مانند مدل کوپه، به سمت بالا و به آن فرم معروفش باز نمی شوند.

در عوض از معدود 300SL های کروک است که بدون شک محبوبیت خاص خودش را دارد. سایر اجزا مثل کاپوت، ترمز دستی، جلو پنجره و غیره همانند مدل کوپه است. همچنین مدل فوق امتیازاتی مانند ترکیب چند رنگی صندلی و داشبورد را دارد که در سایر مدل ها هیچوقت دیده نشد.

جالب است بدانید پس از تولید در سال 1957 اولین بار مرسدس بنز 300SL در آمریکا ظاهر شد. در سال 1962 این خودرو پس از 5 سال به دست جیمز موزلی مالک خودرو می رسد.

موزلی تا زمان مرگش یعنی سال 2012 مرسدس بنز کلاسیک خود را نگه داشت. 300SL داستان ما یک سال پس از مرگ موزلی که به کارکرد 35000 مایل رسیده بود، در یک حراج به مبلغ 460,000 فروخته شد و اکنون در ژانویه 2018 شخصی با 1,512,000 دلار آن را به خانه برد.

13. فراری 250GT/L 1964 Berlinetta Lusso

GT/L آخرین مدل از سری 250GT است که قبلا به آن پرداختیم. با این تفاوت که یک ارتقا لوکس از کیت بدنه گرفته تا آپشن های داخلی بر آن اعمال شده. (عکس های دو مدل را با هم مقایسه کنید) مدل GT/L آنقدری محبوب بود که مدل کم کارکرد آن (44,000 مایل) با بیش از نیم قرن طول عمر به مبلغ 1,682,500 دلار فروخته شد.

12. مکلارن P1 2015

باید منتظر P1 در این لیست می بودیم. یکی از سه گانه سوپرخودرو های هیبریدی (پورشه 918 اسپایدر، فراری لافراری، و مک لارن P1).

پیشرانه قدرتمند این مدل از مک لارن متشکل از یک موتور الکتریکی 176 اسب بخاری، و همچنین یک موتور بنزینی هشت سیلندر تویین توربو با 727 اسب بخار است که مجموعا 903 اسب بخار در اختیار دارد.

تنها 375 عدد از P1 ساخته شد. مدل فروخته شد در حراجی فینیکس که عکس آن را مشاهده می کنید از فیبر کربن مشکی ساخته شده و 1,732,500 دلار برای آن پرداخت شده است.

11. Iso Grifo A3/L 1963

ایزو گریفو را احتمالا کمتر دیده اید. شاید هم اولین بار است که می بینید. محصول کلاسیک زیبایی که بسیار در بین آمریکایی ها محبوب است. سیاست خودروسازی ایزو بعد از ساخت Isetta bubble در دهه 50 میلادی کاملا به یکباره عوض شد.

ایزو با ورود به دهه 60 میلادی شروع به ساخت محصولات قدرتمند و اسپرت خود کرد که چندین خودرو از بهترین های 1960 تا 1970 از آن این شرکت است.

اصرار Iso بر سیاست جدیدش باعث می شود که Grifo با موتور بسیار قوی V8 شورولت که 7.4 لیتر حجم دارد ساخته شود و در چنین روزی پس از 55 سال به قیمت 1,760,000 دلار معامله شود.

در قسمت دوم این مطلب که فردا شب منتشر می شود، خواهید دید که به یکباره قیمت ها به شکل چشم گیری افزایش پیدا می کنند و رقابت بین سوپر اسپرت های داغ و جدید، و کلاسیک های نایاب و قدیمی شدت می گیرد.

منتظر فراری های نادر و عجیب، عتیقه ترین بوگاتی موجود دنیا، و خودرو جیمز براون (خواننده سول و جاز) و … در قسمت دوم باشید.

منبع: گاراژ میلیون دلاری؛ مروری بر گران ترین خودروهای حراج شده جهان- قسمت اول

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.